Učitelství bylo, je a bude posláním. Je prací náročná z hlediska dosažení požadovaného vzdělání, znalostí a i určitých zkušeností a balíčku důležitých dovedností. Klíčovou činností učitele, která bohužel osciluje od počátečního nadšení z výuky až do finálního emočního vyčerpání, je zpravidla každodenní interakce s žáky. Rok 2020 ani odvětví školství nenechal bez povšimnutí, klidu a vyrovnanosti, ba naopak. Výuka na školách, zejména na druhém stupni a SŠ, bývá atakována nespočtem dětí, které jsou neustále rozptylovány mobilními telefony a dalšími (nejenom technickými) záležitostmi. Vyzkoušejte 3 zajímavé tipy prověřené nejenom učiteli základních škol.
Mobil x výuka versus mobil + výuka?
21. století je přeplněné moderními technologiemi dostupné komukoliv. Mluvíme-li o mobilních telefonech, jimi bez pochyb disponuje každý a ani děti už nejsou výjimkami. Smartphony jsou zabijákem nudy a pod křídla telefonů během výuky spadá čím dál, tím více dětí. Jak je obecně známo a říkáváno: „Děti si neodnesou tolik z toho, co jim je řečeno, že mají dělat, než z toho, co ve skutečnosti vypozorují“. Co si z tohoto moudra odnést? Právě to, že se dětem musíme stát příkladem.
Pokud nechcete smartphony zakomponovat do výuky, plně to chápeme. Zkuste jednoduchý experiment. Přineste si svůj telefon do hodiny a položte jej na kraj katedry. Žákům sdělte, že telefon odkládáte stranou a při výuce jej nebudete používat. Následně můžete vybídnout žáky, zda se k Vám přidají a telefon odloží na kraj lavice (či košíku), či se rozhodnou opačně – bez potenciálního postihu. Klíčem k úspěchu bývá i vychovanost a disciplinovanost jednotlivce, ale také to, jaké vztahy panují v dané třídě či vůči konkrétnímu učiteli.
Kreativnější výuce zdar!
Ač je doba „koronová“ těžkou zkouškou, pro školství se otevřely dveře dokořán dlouho potřebné reformě a digitalizaci. Distanční výuka se stává nutností i pro ZŠ a SŠ – a společně s ní přichází ruku v ruce i kompletně rozdílná komunikace skrze komunikační kanály či zadávání úkolů a testů. Osnovy mají svůj pevný řád, přesto se v distanční výuce jaksi smývají.
Náš druhý tip je jasný – v dobách, kdy se telefon stával nežádoucím nepřítelem, se nyní stává silným pomocníkem, který s počítačem či notebookem vytváří absolutně jistý prostor pro dechberoucí a kreativní výuku, jež pohltí nejenom žáky, ale i Vás. Nebojte se otevřít prohlížeč a žáky „zahltit“ dokumenty z EDU ČT (https://edu.ceskatelevize.cz/) či Stream.cz (https://www.televizeseznam.cz/sluzba/stream). Nebo si vytvořte online třídu prostřednictvím aplikace Mentimeter (https://www.mentimeter.com/), v níž rozproudíte diskuzi za pomoci brainstormingových slovních mráčků hrající barvami duhy. A z takového interaktivního atlasu od Seznam.cz (https://mapy.cz/atlas/) budou skákat nadšením nejenom zeměpisáři.
Klíčový je kontakt
Nikdy nebylo a nebude nic zásadnějšího než udržování mezilidských vztahů a vazeb, ať už na rodinné, pracovní či kamarádské úrovni. 20. léta 21. století společnost neustále rozdělují, v běhu času a technologického pokroku ji ale paradoxně stmelují.
Náš třetí a nejdůležitější tip – zůstávejte s žáky v kontaktu, nejlépe pravidelném. Volejte si, pište si e-maily, sms zprávy, v nejlepším případě si volejte prostřednictvím MS Teams, Zoom či Skype. Buďte zde pro žáky nejenom z hlediska školních záležitostí. Učitel je totiž někým, kdo dítěti formuje celý jeho budoucí život. Děti na Vás ve výsledku myslí celý svůj život.
Vyzkoušíte si na vlastní kůži některý z výše zmíněných tipů? Který Vás ohromil nejvíce? Pusťte se do nich!