Kdo z nás běžných smrtelníků může s jistotou říct, že zcela rozumí tomu, co se v současné době děje na Ukrajině? Většina z nás chápe přinejmenším to, na které straně bychom měli stát, chceme-li podporovat demokratický vývoj světa. Najdou se však i takoví jedinci, kteří uvěřili dezinformacím a propagandě a problém nastává ve chvíli, kdy tímto jedincem je pedagogický pracovník, který tyto nepravdy předkládá svým žákům ve vyučování.
O tom, co se na Ukrajině odehrává, jakou to má souvislost s minulými událostmi a jakou roli v tom hraje informační válka, hovořil v našem webináři Tomáš Řepa, vojenský historik působící na Univerzitě obrany, který se již 15 let děním na Ukrajině zabývá.
Historický kontext událostí
K lepšímu pochopení současné situace musíme nutně znát širší kontext historických událostí. Při poutavém vyprávění pana lektora jsem se znovu ocitla v hodinách dějepisu. Podnikli jsme exkurz k samotným kořenům vzniku ukrajinského nacionalismu, jehož nejznámějším a médii nejvíce skloňovaným představitelem je Stepan Bandera. Ten se stal symbolem ukrajinského odporu vůči všem, kteří jim bránili mít svůj vlastní stát. Dozvěděli jsme se, jak se v meziválečném období národ Ukrajinců ocitl v pasti ze strany Poláků i Rusů a jak se touha po samostatnosti, zápal a fanatismus ukrajinských povstalců zvýšili po okupaci nacisty.
Nejznámější případy dezinformací
V průběhu druhé světové války došlo k události nazvané Volyňská řež, která se stala jedním z typických případů manipulace historickými fakty. Co se tehdy vlastně odehrálo? Jak je s touto událostí dnes nakládáno a jakou to má souvislost s aktuálním děním? I to jsme se dozvěděli v našem webináři.
Jak se bránit dezinformacím
Smyslem šíření dezinformací je rozdělení a rozkolísání společnosti. Dezinformace vyvolá emoce a náladu ve společnosti, a to je podstatné. Jestli je informace pravdivá a jak je to ve skutečnosti, po tom už se většinou nikdo nepídí. Jako příklad nekritického přebírání informací z nedůvěryhodných zdrojů Tomáš uvedl známý případ učitelky češtiny z Prahy 6, která ve své hodině předříkávala žákům ruskou propagandu a její studenti si ji při tom nahráli. Na závěr pak Tomáš hovořil o tom, jakým způsobem by měl člověk pracovat s informacemi tak, aby nepodléhal dezinformacím.
Kurz Učíme online
Zajímá vás toto téma a chcete se dozvědět víc? Chcete zjistit, odkud se bere ta vytrvalost a houževnatost s níž momentálně Ukrajinci čelí invazi ruských vojsk? Jak se stalo, že radikální nacionalisté, kteří nechtěli nic víc než svůj vlastní stát, jsou dnes označováni za fašisty? A jak to nakonec dopadlo se Stepanem Banderou? Podívejte se na náš webinář, který jsme pro vás zpracovali do přehledného kurzu členěného do kapitol.