ZŠ Střílky je malou školou čítající pouze 12 učitelů a méně než 100 žáků. I přesto ale zvládá držet krok s většími školami ohledně zavádění moderních metod a technologií do výuky. Velký podíl na tom má především Michal Prchlík, učitel angličtiny a informatiky. Digitalizace výuky přišla do této malé moravské vesnice ještě před pandemií. Práce s ozoboty, centrální informační systém a kladný vztah k technologiím zde proto nejsou žádnou novinkou. I díky tomu se škola dokázala na distanční vzdělávání rychle adaptovat. Proč učitelé kombinují Microsoft s Googlem? A kdy se ve škole děti poprvé setkají se základy programování? Nejen o tom si můžete přečíst v rozhovoru připraveném dobrovolníky z Učíme Online.
Jak jste ve Vaší škole přijali situaci, kdy bylo nutné přejít na online výuku?
Musím říct, že jsme tento stav přijali jako velkou výzvu, ne jako problém. Počítačům a zapojení technologií do výuky se věnujeme poměrně dlouho a myslím, že to láká i rodiče s dětmi, kteří nejsou přímo z našeho okolí.
Z jakého důvodu jste si pro splnění této výzvy vybrali nás jako své partnery?
My jsme to řešili v několika rovinách. Jedna rovina byla technická a tu jsme měli vlastně vyřešenou, jelikož jsme byli v šablonách, které jsme využili na nákup počítačů. V tuto chvíli máme nějakých 60 počítačů na 100 žáků. Další rovinou byla ta didaktická a i s tou jsme si poradili v podstatě sami. No a tou třetí rovinou byla rovina právní, například GDPR, a na tu jsme využili Vaší pomoci. Ne že bychom od Vás nevyužili i technickou pomoc, ale hlavně díky hovorům s panem Krupou jsme si dobře stanovili co a jak.
Jaký nástroj tedy Vaše škola využívá pro online výuku?
I díky konzultaci s panem Krupou jsme se rozhodli pro využití jak Microsoft Teams, tak Google Workspace. Pro samotnou “živou” výuku používáme Teams, ale pro e-maily a ostatní infrastrukturu využíváme Google.
Neplete se to Vaším kolegům a dětem?
Ani bych neřekl. My jsme nezačínali úplně od nuly. Spousta kolegů a žáků, především na druhém stupni, už oba tyto nástroje dobře znali. A my to tak děláme naschvál, jelikož v budoucnu se děti budou setkávat jak s Microsoftem, tak s Googlem. Bavíme se také o tom, že bychom pořídili pár počítačů od Apple.
Byli jste s námi v kontaktu již od začátku pandemie, nebo jste se k nám dostali až později?
Minulý rok jsme si s tím poradili sami. Myslím si, že to bylo nejen tím, že to nebylo povinné, ale i celkově atmosférou. Na podzim, jak jsem zmínil, už byla potřeba řešit širší spektrum záležitostí, a proto jsme se spojili s Vámi.
Jste kompletně transformovaní do online prostředí včetně třídnice či žákovských?
Centrální informační systém máme již několik let. Teď byl zásadní přechod do výuky online a také do hybridní výuky. Díky spolupráci s Vámi, která je na velmi osobní bázi, se nám to velmi dobře povedlo. Pan Krupa se konkrétně věnoval naší škole a našim potřebám, takže jsme se ničím nezdržovali a trénování bylo šité na míru.
Přestože již máte s digitalizací výuky poměrně velké zkušenosti, setkali jste se při současné situaci s nějakými překážkami?
Neřekl bych překážkou, ale nejzábavnější bylo rozjetí výuky i pro současné prvňáčky v říjnu. Tím, že ty děti ještě neumí psát ani číst, bylo velmi důležité nastavení té výuky a přístupu k ní. Člověk si to ani neumí představit, například popisování tvarů písmenek nebo jejich nalezení na klávesnici. Samozřejmě zásadní je spolupráce s rodiči, kteří velmi pomáhají.
Jaká byla odezva právě od rodičů?
Myslím si, že velmi pozitivní. My jsme nechtěli, aby děti seděly u počítače celé dny, takže jsme výuku nastavili na dopoledne do čtyř půlhodinových bloků. Zbývá tak rezerva na přetažení a přestávku. Domácí úkoly a předměty, které nemáme online, jsou řešeny asynchronně, tedy mimo živou výuku. Snažili jsme se rodičům co nejvíc ulehčit práci, aby děti byly alespoň celé dopoledne s námi.
Zmínili jsme hybridní výuku. Jaké měla dopady na Vaši školu?
Nejsložitější byla rotační výuka. Protože jsme malá škola a máme vždy jednu třídu v ročníku, museli jsme vlastně mít dva rozvrhy. Jeden online a jeden offline. Bylo by určitě jednodušší, kdybychom měli například dvě třídy v ročníku a dalo se to protočit, ale takhle to bylo velmi náročné. Ale mít prvňáky a druháky ve škole a zbytek doma je relativně v pohodě. V současné chvíli máme docela zajímavou situaci, kdy se nachází prakticky celý sbor v karanténě, takže učitelé jsou doma a mluví k dětem ve třídě z televize. Musím kolegům vyseknout velkou pochvalu.
Pro takovou situaci musíte mít také dobrou techniku.
To ano, my jsme totiž součástí dalšího projektu, ve kterém se zavádí robotika do školství. Díky této spolupráci jsme získali nejen robotické sady, ale také velké dotykové displeje. A i během online výuky probíhaly základy programování ve Scratchi, i když jsme bohužel nemohli pokračovat v práci s roboty.
U jak malých dětí začínáte s těmito základy programování?
Je důležité říct, že s tím teprve začínáme, takže si s tím ještě trochu hrajeme. Je skvělé, že vyšly nové RVP (rámcové vzdělávací programy MŠMT), takže to nejspíš budeme trochu měnit. Každopádně zapojujeme Hejného metodu v matematice a chceme, aby už se třeťáci trochu dostali k počítačům a ozobotům a na druhém stupni to již rozdělovali na teoretickou a aplikační část.
„Pokud jednáme s dětmi podle toho, jaké jsou, činíme je horšími. Pokud s dětmi jednáme podle toho, jaké by mohly být, pomáháme jim uskutečňovat v sobě to nejlepší." Citát Haima Ginotta, který je na Vašem školním profilu. Je možné tuto myšlenku aplikovat také v distanční výuce?
Určitě ano. Již na začátku jsem zmínil, že nejsou problémy, ale jsou výzvy a příležitosti. Například pro naše žáky je práce s digitálními nástroji naprosto normální a přirozená. To je něco, co pro naši generaci není úplně pochopitelné. A já tuto dobu vidím jako skvělou příležitost pro propojení technologií a vzdělávání a školství obecně. I když jsem se s našimi žáky o tom bavil, a i oni chápou, že to není jen o hrách a videích. Takže já věřím, že můžeme dětem dávat příležitosti, jaké mohou mít i v tom online prostředí, a oni už si to vezmou za své.
Děkujeme panu Prchlíkovi za jeho čas na rozhovor. Přejeme, ať distanční výuka probíhá hladce a ať jsou všechny děti brzy zpět ve školních lavicích.