3 tipy, jak podpořit tvořivost dětí v online výuce
Asi není nutné opakovat, že online výuka už je pro každého vyčerpávající. Možná Vám docházejí nápady, děti se přestávají soustředit a s jarním počasím to s největší pravděpodobností bude ještě horší. Co kdyby ale existoval způsob, jak děti více vtáhnout do výuky a zároveň se vyhnout zdlouhavé přípravě?
Přestaňte je učit
To je možná trochu zavádějící. Vaše role učitele je nenahraditelná, ale na druhou stranu děti hrají ve vzdělávání nemenší roli. Skutečnost, že vás mohou na chvíli částečně nahradit, je určitě motivuje.
Úroveň znalostí jednotlivých žáků rozhodně není srovnatelná. Někteří se zajímají o pravěk, jiní rádi tráví čas na zahrádce nebo dokáží poznat velké množství ptáků jen podle jejich zpěvu. Využijte to ve výuce a nechte je, aby svoje znalosti předali ostatním.
Tento způsob uplatníte ve všech hodinách. I kdyby ve vaší třídě nebyl žák, který toho o probíraném tématu ví víc než ostatní, všichni do jednoho mají nějaký nápad nebo představu. Nechte je, aby svoje myšlenky prezentovali a potom o nich společně hovořte.
Nechte je pracovat v týmu
Týmová práce je kreativní sama o sobě. Není problém ji využít i pro žáky z nižších ročníků. Sami společně vyzkoušejte, jaká forma vám všem bude vyhovovat. Používáte například některý z programů a žáci do toho zasahují vám i svým spolužákům? Nebo se navzájem překřikují? Zarazte je, ale jen na chvíli.
Jakmile si získáte jejich pozornost, nemusíte se vrátit k monotónímu výkladu. Zeptejte se svých žáků, jak se jim spolupráce s ostatními líbila. Vadilo jim něco? Určitě se o to s vámi podělí a vytvoří tak základ pro pravidla skupinové práce. Velkým rozdílem je to, že jakmile je sami vytvoří, budou si je nejenom pamatovat, ale také je dodržovat. Sami si totiž zažili, jak to bez nich bylo nepříjemné.
Ptejte se, ale nekritizujte
Ať už necháte žáky pracovat individuálně nebo ve skupině, určitě budete chtít jejich práci zhodnotit. Velmi demotivační je pro každého věta „tohle máš špatně“. Všechny její podoby jakbysmet. Tak to zkuste vzít za druhý konec.
Nahraďte nepříjemné fráze otázkami typu „Proč si myslíš, že je to takhle?“, zní to lépe, ale hlavně to má úplně odlišný efekt, protože žáci začnou přemýšlet nad tím, jak to skutečně je, místo rezignace nad svou prací. Rozhodně se nemusíte omezovat pouze na rozebírání chyb. Sledovat myšlenkové pochody žáků může být velmi zajímavé pro všechny posluchače.
4 programy, které rozvíjí tvořivost dětí
Programů, které lze k online výuce používat, je nespočet. Mnoho z nich už máte zažitých a běžně je používáte. Některé z nich se dají využít i způsobem, o kterém hovořím. Jsou jimi například Jamboard, Padlet, Book Creator nebo ThingLink. Jak s nimi pracovat jste se mohli dozvědět v některém z minulých webinářů, dnes se ale zaměřme spíš na to, jak jejich prostřednictvím rozvíjet tvořivost dětí.
Tyto programy mají jedno společné – jsou velmi snadné na ovládání. Pracovat s nimi dokáží už velmi malé děti, a to bez předchozí pomoci. Zkuste obětovat část hodiny a umožnit jim, aby si program osahali, našli si funkce, které je nejvíc baví a začali být iniciativní. Zadejte jim například jednoduchý úkol, ve kterém budou muset změnit barvu nálepky v Padletu. Když neví, jak na to, mohou se zeptat nejen vás, ale i svých spolužáků. Rozvíjejí tím zároveň práci ve skupině.
Tvořivost dětí podpoříte, když jim budete průvodcem
Může to být snadné, ovšem v některých případech to znamená naprostou změnu vyučovacího způsobu. To ale nemusí být na škodu, protože nikdo z nás netuší, jak dlouho bude situace ještě pokračovat.
Ale shrňme si to. Při vyučovací hodině, ať už probíhá v lavicích, nebo online, se snažte ponechat odpovědnost na dětech. Samy se chtějí vzdělávat a určitě najdou způsob, který je bude bavit. Zmíněné nástroje mohou být užitečným pomocníkem. Nebojte se jejich využití ani u menších dětí. Mohou si sami nastavit pravidla společné práce a věřím, že je budou s chutí dodržovat.
Jejich výsledky rozhodně komentujte, ale nezasahujte do nich a v žádném případě je nekritizujte. V takovém okamžiku žák ztratí zájem, přestane být aktivní a z obav se raději bude držet stranou. Když žákům ponecháte dostatek prostoru, mohou si na spoustu věcí přijít sami, což je velká výhoda pro vás – usnadníte si přípravu i celý průběh vyučování!